Lionsbussen levert til Bjerkreim omsorgssenter

Publisert av Egil Brastad Hansen den 21.02.21. Oppdatert 13.02.22.

Det ble stor feiring på Bjerkreim Omsorgssenter da sentrale medlemmer av Bjerkreim Lions club overleverte den nye Lionsbussen til Bjerkreim omsorgssenter forrige uke.

Feiringen ble behørig dekket av Dalane Tidende med en omfattende reportasje og kake med bilde av bussen på omsorgssenteret.

Omsorgssenterets beboere var ivrige etter å ta bussen i øyesyn, og var raskt ute med å foreslå steder som de hadde lyst til å dra.

Den flotte bussen er registrert for 8 personer og kan dermed kjøres med vanlig klasse B førerkort. Dermed unngås begrensning i antall sjåfører som har mulighet til å kjøre den. Dette har medført store utfordringer å få godkjent hos biltilsynet. Sentrale lionsmedlemmer har brukt mye tid og meget lang tålmodighet for å få dette til.

Bilen har også rampe for rullestolbrukere slik at de som ikke er så stødige til beins også har god mulighet til å bli med på tur.

Det var Bjerkreim Lions club som startet innsamlingsaksjonen til bussen ved å bevilge kr. 100.000,- til en brukt buss. Brukte busser av denne typen viste seg å være vanskelig å få tak i, og klubben måtte innse at det var kun en løsning på utfordringen, og det var å kjøpe en helt ny buss. Da ble næringsliv og kommune utfordret til å bidra, noe som det var stor interesse for. Etter kort tid var pengene på plass og bussen kunne bestilles.

Etter de nevnte utfordringer hos biltilsynet med å få bussen registrert og godkjent i henhold til ønske og behov, ble bussen overlevert.

Vi ønsker gratulerer Bjerkreim omsorgssenter med den nye bussen, og håper den vil spre glede og nytte for alle beboerne i lang tid fremover.